Sijainti: Pääsivu / Ajankohtaista / MEDIATIEDOTE: Keskoslasten päivä 17.11.2016

MEDIATIEDOTE: Keskoslasten päivä 17.11.2016

MEDIATIEDOTE 13.11.2016, JULKAISUVAPAA HETI

Keskoslasten päivää vietetään torstaina eri puolilla Suomea

Maailmanlaajuista keskoslasten päivää juhlistetaan torstaina 17.11. eri puolilla Suomea valaisemalla maamerkkejä violetiksi. Helsingissä violettia valoa loistaa Finlandia-talo ja Kuopiossa valaistuina ovat KYSin Kaarisairaalan julkisivu, Kuopion kaupunginteatteri sekä Matkuksen ostoskeskus. Porissa violetiksi valaistaan vesitorni ja Outokummussa vanha kaivos. Jyväskylässä valaistaan kaupunginteatteri ja Lahti Energia valaisee Lahden radiomastot. Mikkelissä Kirkkopuistoon rakennetaan torstai-illaksi Elisa Hillgenin suunnittelema violetti valoteos ”Pallot”.

Maailman keskoslasten päivä on omistettu kaikille lapsille, jotka ovat syntyneet ennenaikaisesti. Valaistustempauksen tarkoituksena on kiinnittää huomiota siihen, että maailmassa jopa joka kymmenes lapsi syntyy keskosena. Suomessa tempaus järjestetään nyt neljättä kertaa ja sen takana ovat yhteistyössä valtakunnallinen Keskosvanhempien yhdistys Kevyt, MLL:n Satakunnan piiri ja MLL:n Jyväskylän yhdistys. Eri puolilla maailmaa valaistaan lukuisia kuuluisia rakennuksia ja muita kohteita.

Valtakunnallinen päätapahtuma Kuopiossa

Keskoslasten päivänä järjestetään myös kaikille avoimia tapahtumia eri puolilla Suomea.
Valtakunnallinen päätapahtuma järjestetään Kuopiossa Kevyen, Kuopion yliopistollisen sairaalan ja Suomen Neonataalihoitajat ry:n yhteistyönä. KYSin Kaarisairaalassa järjestettävässä tapahtumassa puhutaan muun muassa perhekeskeisestä hoitotyöstä ja keskosvanhempien kokemuksista.

Helsingissä järjestetään violetti valaistuskulkue Töölönlahden ympäri. Kokoontuminen on klo 18 Oopperatalon amfiteatterin luona. Osallistujia pyydetään ottamaan mukaan omat violetit tai valkoiset valaisimet (esimerkiksi taskulamput) ja teeman värisiä eli violetteja asusteita.

Mikkelissä puolestaan violetti valokulkue lähtee sataman leikkipuiston luota klo 18 kävellen kohti Kirkkopuistoa. Valokulkueen saavuttua Kirkkopuistoon tarjolla on lämmintä glögiä ja pipareita sekä yhteinen liikuntahetki ja tietoa keskosuudesta.

Porissa maailman keskoslasten päivänä järjestetään tapahtuma keskoslapsiperheille klo 18–20 Lasten- ja naistentalon (E-rakennus) leikkipihalla. Ohjelmassa on muun muassa yhteisleikkiä, hiustenlaittoa, potkumopoilua, ongintaa, pullaa, mehua ja hattaraa.

Jyväskylässä on tunnelmallisen hyvän tuulen tapahtuman NNKYn juhlasalissa (Puistotori 4) alkaen klo 17. Ohjelmassa on muun muassa pop up -kuvaushetki perheen pienimmille, askartelua, arpajaiset, kahvitarjoilu ja kynttiläseremonia.

Hyvinkäällä järjestetään Kevyt kahvittelutuokio Hyvinkään Coffee Housessa klo 12. Kahvilassa on nähtävillä keskosuudesta kertova valokuvanäyttely. Illalla klo 18 startataan kimppalenkille Usminjärven uimarannalta (Usminjärventie 206) Kevyelle kympille ja kakskymppiselle. 10 km lenkki on suunnattu kävelijöille ja 20 km juoksijoille.

Lisätiedot:

Yleistiedot teemapäivästä sekä Kevyen valtakunnallisesta toiminnasta: Keskosvanhempien yhdistys Kevyt, puheenjohtaja Heli Kauppinen, heli.kauppinen@kevyt.net, p. 0445664579.

Tapahtumatiedot ja faktaa keskosuudesta myös osoitteessa www.kevyt.net

Navigointi